Weathering

VÄDRING/PATINERING

 

Att vädra modeller/fordon & annat på anläggningen eller dioramat är inte bara snyggt utan rent av nödvändigt.
De allra flesta modeller man köper har ett omisskänligt "nyutseende" som om det där 100-åriga huset byggdes, ja, igår.
Detta gäller självklart också fordon, de är nyss utrullade från fabriken & hur många bilar behåller den finishen genom åren?

Vissa modeller har en fabrikspatinering som är tänkt att bespara dig jobbet att vädra plasten du just inhandlat.
Men oftast är denna vädring långt ifrån tillräcklig eller trovärdig.

Så när man då sitter där med ett gäng skapligt nybyggda byggnader på sin vackra huvudgata kommer man snart att störa sig på att hela raden ser "plastig" ut, men hallå - det finns hjälp att få!

Med några ganska enkla medel kan man vädra & patinera sina kära ägodelar helt själv.
Som vanligt ger övning färdighet så öva på.

 

VERKTYG

- Torrpastell i kritform.

- Vädringspulver, alltså ett mkt fint pulver som är speciellt framtaget för just detta ändamål.
- Penslar med hård borst, klipp gärna ner penseln så den blir en "korthårsvariant".
- Klarlack eller hårspray.
- Hobbykniv, sandpapper, trasor/hushållspapper.

- Plasthandskar, pulvret tränger in precis överallt!

- Tops, Scotch Brite svamp, sminkborste, tandborste, vanliga penslar, m.m.

- Vattenfärger, oljefärger, skrivartoner (svart), vattenfast tusch...

- Humbrol, Timaya, Fantasy...färger man kan använda som "wash" bara man späder ut det till en mkt vattnig form!

 

Önskar man göra det enkelt finns det en hel del vädringsprodukter att köpa men de är dyra men å andra sidan också dryga.

För att prata lite om torrpastellen, skaffa dig några bruna nyanser, orange, svart, grå, röd, vit.

Dessa är de viktigaste nyanserna men du kan komplettera vartefter.
Jag använder också vanlig blyerts i pulverform till metallliknande detaljer.

 

HUR GÖR JAG?

Börja med att spraya modellen/fordonet med klarlack/hårspray.
Detta för att pastellen ska fästa.
Är det du ska vädra redan målat behöver du inte spraya på något utan den färg som redan finns där bör räcka för att vädringen skall bita sig fast.

Börja alltid med den ljusaste nyansen & gå mot de mörkare.
Var noga med att planera hur din vädring ska se ut innan du börjar.
Är det en lastbil som körts på en lerig väg eller är det en gammal husvägg inne i en vältrafikerad stad?
Viss skillnad!

Att vädra "fel" eller att ta i för mycket blir konstigt för betraktaren, en polisbil eller ambulans är mycket sällan riktigt skitig eftersom de tvättas varje dag.
En gammal Volvo 242 håller man kanske inte lika stor ordning på, inte heller högtryckstvättar man gammal putsfasad varannan vecka.

 

Bästa tipsen är att kolla verkligheten, googla samt att öva, öva & öva.

 

Ta torrpastellen & sandpappra den till ett fint "damm" eller skrapa den med en vass kniv.
Det viktiga är att det verkligen är i "damm" form, alltså väldigt finmalt.
Förvara gärna dammet i separata fack i en sådan där plastlåda man kan hitta för en tjuga för dels färgar det av sig & en dylika "palett" är mer hanterlig än att hiva ut lite pulver på ett papper.

Penseln doppas sedan i pulvret & appliceras på plasten som skall vädras.
Hårt tryck på penseln ger mörkare nyans, lätt en ljusare. (Ganska självklart!).
Nu övar man tills det blir bra eller så som man vill ha det.


Blir det helt hemskt är det bara att torka eller tvätta av pulvret & börja om så fort det är torrt igen.

När du anser dig vara färdig så hantera modellen/fordonet varsamt eftersom pulvret lätt försvinner annars.
Man kan såklart fästa det med hjälp av lack eller hårspray men då sitter vädringen där för all framtid, bara så ni vet.

 

FASADER

Fasader är nästan aldrig högblanka & snövita. För att komma tillrätta med detta"problem" vädrar man.

Använd grå & bruna nyanser, tänk på att murbruket på teglade fasader alltid har en annan kulör än själva teglet.

Murbruket kan man framhäva med hjälp av pastellpulver som man stryker på fasaden & sedan torkar av, lite pulver fastnar i skarvarna.

Ett annat sätt att framhäva murbruket är genom att stryka på spackel & sedan torka bort det, samma sak händer, att lite stannar kvar i skarvarna.

 

Putsade fasader är också "skitiga" i olika grader, använd fantasin, bilder & pastellpulver!

 

Fönster är oftast "rena" men man kan te.x ta en svart spritpenna & måla insidan & sedan torka bort lite av färgen - smutsig!

En grumlig/frostad effekt får man med hjälp av modell-limmet, dutta på "fönstret" & torka av.

(japp det funkar med tejp också men den ska sitta kvar).

 

Fönsterkarmar, dörrar/foder...smutsa ner.

 

Även träbyggnader åldras, kolla verkligheten & härma...grått, mossa, sandfärgat...

 

TAK

De flesta tak i köpeform (modeller eller lösa plastark) är helt åt skogen för ljusa & glansiga.

Börja med att måla taket i en verklighetstrogen nyans, tegelorange, ärggrön, svartgrå...kolla verkligheten.

Sedan kan man behöva vädra taket beroende på var det är för byggnad samt vart den står någonstans, återigen är det bästa man kan göra att se sig omkring utanför hobbyrummet.

Jag använder akrylfärg samt pastell vid målning & vädring av tak.

Är man riktigt petig kan man bryta loss en & annan takpanna eller "måla dit" nylagda så det ser mer levande ut.

 

Man kan ibland behöva göra egna tak från scrach, eller med hjälp av överblivet materiel eller t.ex plasticard.

Enklaste "fusk" taket är att använda s.k kirurgtape av den lite bredare sorten & fästa dessa likt takpapp.

Sedan målas taget i en svartmatt eller mkt mörkgråmatt kulör, glöm inte kanterna!

Man kan efter en första målning doppa taket i mycket fin sand, låta det torka & sedan måla igen.

Eller så stryker man vitlim på taket, doppa i sanden & sedan efter torkning - måla.

 

Jäkligt tjatigt men - spana in ett riktigt papptak innan ni sätter igång.

Att lägga pannor "by hand" har jag bara testat en gång & aldrig mer!

Vet ni hur många pannor det går åt till et 10x8 cm tak?

M Å N G A !

Men vill man försöka så be my guest.

 

VÄGAR

 

Vägar är ett hett ämne i "vår" värld, de man köper är antingen för "Tyska" eller ser ut som de asfalterades igår.

Mkt sällan är vägar svarta. (har skrivit om detta många, många gånger...)

 

TIPS 1

Tunn kartong som är lätt grå från början, applicera blyerts som "suddas" ut med hjälp av fingrarna för att anta en mörkare nyans av grått.

Glöm inte att det är skillnader på även en liten snutt väg, sprickor, oljefläckar, nyansskillnader, lagningar...samt vägmarkeringarna såklart!

Dessa gör jag med en penna som heter Pentel Pigment Gel Ink med en spets som är 1.0 mm bred.

Lär funka med Tipp-Ex penna också.

Pentel´s penna finns även i rött, svart & blått & är som att måla med färg men utan pensel, om ni fattar!

Kolla hos din vanliga pappershandel eller på nätet. (kostar runt 35 spänn har jag för  mig).

 

Trottoarer kan man göra på samma sätt, dock med en 0,5-0,8 mm tjockare kartong för att markera höjdskillnanden.

I kartongen kan man rista in gatstenen/de fula grå plattorna.

Blyertsera eller måla, your choice.

 

TIPS 2

 

Lägg & limma fast vägbanan, t.ex tunn plasticard, måla med asfaltsliknande färg nyans mörk, strössla pulver av vanlig skolkrita & "sudda" detta pulver över hela vägbanan, de skillnader som uppstår gör det hela mer realistiskt.

 

Grusvägar är ett, nej också det, flera kapitel för sig.

Från dammande torra ljusbeige/brun/sand till leriga diton.

Upprepar mantrat: kolla verkligheten!

Jag har använt akrylfärger med nyanserna ljusbrun/sand - torka - mörkbrun - brunt strössel i olika nyanser från WS.

En lerig väg gör jag med hjälp av vitlim som jag först "modellerar" vägen & hjulspår, sedan målar med mörk akryl + strö + lite ljusare partier i kanter där leran har börjat torka. Vill man ha sprickor gör man gips istället för vitlimmet & "drar" i gipset när det halvtorkat, eller använder kniven att skära sprickor med.

 

VÄGSKYLTAR/TRAFIKLJUS

Allehanda stolpar till trafikskyltar m.m samt trafikljus är i olika grad ansatta av rost eller andra angrepp.

De man köper är "plastiga" & glänser så dessa måste man tona ner eller måla.

Glöm inte heller att måla rött, grönt, gult om det ska synas!

 

CEMENT

Cement i form av broar, fundament, vägar...är svåra.

Olika nyanser av vit, grått...mot rosarött...kolla verkligheten.

Som grund finns det en Fallerprodukt, "Beton" färg...mycket dryg & prisvärd!

 

BILDÄCK

Hur många bilar på din anläggning har tristgrå färg?

Kolla verkligheten, däck har en blandning mellan svart-grå-vit nyans.

Tillkommer gör damm, lera, snö...vad det nu kan vara.

En enkel metod att få däcken att se använda ut är att använda barnpuder/talk.

Med lite rost eller annan finish på fälgen blir det klart mer realistiskt än fabriksnytt.

 

TIPS

Alla sätt är bra utom dom dåliga har man ju hört & det stämmer, faktiskt!

Så här är några beprövade tips n tricks.

 

- Rost gör man genom att blanda pastellkulörerna brun, röd & lite,lite gult.

- Man kan också mala riktig rost till ett lika fint pulver som torrpastellerna. Man kan behöva blanda med lite alkohol för att lösa "färgen".

- Lackskador eller "ren" metall kan man ibland få fram genom att ta blyertspulver & gnida ut det med hjälp av fingret, det ska "skina" lite matt, ni fattar när ni ser det. Funkar bra på t.ex. lastbilsflak, skopan på grävaren m.m.

- Användar man vädringspulver kan man oftast få bort allt innan man lackat objektet, alltså man får misslyckas!

 

NYTTIGA LÄNKAR

- Washes, drybrushing m.m.: www.culttvman.com/assets/JMCweathering.doc

- Model Citizen: http://employees.csbsju.edu/rsorensen/modelcitizen/sprue_u/300level/303pastels.html

- Milton Keynes: http://www.mksmc.co.uk/hintsandtips/weathering.htm

En grund i vädring, bra-att-ha, tips m.m. hittar man här.

 

 

 

 

VÄDRINGSUPPDRAG

 

De flesta modeller är direkt ur kartongen & påminner väldigt lite om den verkliga förebilden.

Vare sig man vill ha en "trafikvädring" av ett lok eller ett fordon eller kanske en ren vrakvädring gör vädringen en absolut skillnad!

Vill du ha ett objekt vädrat går det bra att skicka en förfrågan direkt per mail så hör jag av mig med prisuppgifter.

Welcome

Welcome to Collinsta City - Somewhere in America

My Newsletter

Links

This website was built using N.nu - try it yourself for free.